Mina bloggars existensberättigande...

I Borlänge vid grabbens dator 15.45 - fredag

Vad handlar den här bloggen om egentligen? Det är när man tittar efter en osalig blandning av inlägg av varierande kvalité, musik, film, allmänna funderingar och Blog Wars (där det för tillfället pågår en omgruppering av styrkorna).

Anledningen till att jag skriver detta inlägg är att under de senaste veckorna av insomnia har jag hittat på några riktigt bra bloggar som jag börjat följa med ett nästan maniskt intresse. En av bloggarna tar upp existentiella och filosofiska frågor medan en annan behandlar nationella och internationella problem. Jag får prestationsångest! Den här bloggen är absolut bara meningslöst svammel i jämförelse.

I och för sig är en av fördelarna med bloggen som offentligt tankeforum att du själv väljer vilka bloggar du läser och vilka frågor du som bloggare belyser. Den här bloggen har aldrig haft något direkt syfte, jag blev bara inspirerad att börja skriva igen. När jag gick på högskolan så fanns det alltid utrymme för analyser och diskussioner både genom tentor och uppsatser liksom med sina medstudenter. Det är nog mest därför jag saknar skolan så mycket, den kräver tankearbete på ett annat plan än vardagslunken. Jag håller på att bli intellektuellt förslöad.

Min andra blogg Lelle om Addison har ett givet syfte, där skriver jag om hur det är att leva med addisons sjukdom. Den finns till för att jag ska kunna skriva av mig om min fysiska och mentala hälsa och slippa tynga ner de runt omkring mig med tjat om hur jag mår. Om den bloggen sedan kan hjälpa någon annan att känna att de inte är ensamma om funderingar som rör diagnosen så är det bara ett plus. Jag ifrågasätter dock även den bloggens existensberättigande då det ofta blir mycket klagomål och gnäll över mitt allmäntillstånd, när jag egentligen borde vara tacksam för att jag lever.

Jag vill påpeka att detta inlägg inte är ett försök att få sympati från Er läsare och inte heller är det något hot om att sluta blogga. Jag fortsätter så länge jag känner för att skriva. Det är bara ett försök att förklara de funderingar jag har kring de ämnen jag faktiskt skriver om, varför den här bloggen kanske upplevs som rörig och ostrukturerad. Det är svårt att följa någon struktur när man inte har något mål eller direkt syfte formulerat.

Jag vet inte om varken ni eller jag blev något klokare av det här inlägget. Kanske ska jag avsluta med den filosofiska fråga jag kanske borde börjat med: Vilket existensberättigande har det här inlägget?

Ha det!

\m/

Kommentarer
Postat av: Kristin

Ang ditt inlägg om nya dokusåpan...
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1084059,00.html

2007-06-01 @ 22:33:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0