Maniac Nurses - den sämsta filmen någonsin?

I Borlänge vid grabbens dator 08.50 - torsdag

Igår var vi förbi hos en kompis till mig och drack en kopp kaffe på kvällen. Lämnade tillbaka en film som vi hade lånat av honom förra veckan. Det var Exponerad  (1971)en kultklassiker som det stod på DVD-utgåvan - en riktig kalkon om ni frågar mig. Vi började hur som helst tala om film igen och då nämner han att han i helgen såg vad som nog kan ha varit den sämsta och märkligaste filmen han någonsin sett och han har precis som jag sett mycket märklig film.

Det var hur som helst filmen Maniac Nurses (1990) som är en Troma-produktion. För er som nu inte är bekant med Troma-filmerna kan jag lite kort berätta att Troma är ett independent-filmbolag som gör splatterfilmer, med vansinnigt urusla rollprestationer, mycket våld och en del naket. Det är ingen människa som ser en Troma-film för att berika sitt kulturella kapital, utan här handlar det om att få skratta till några av de mest bisarra lågbudgetfilmer man kan tänka sig.

Nu råkar det vara så att både jag och min vän har den goda smaken att uppskatta den här sortens filmer - en av de bästa måste ändå vara the Toxic Avenger (1985). När vi lämnade hans residens vid Soltorg igår kväll så hade vi lånat med oss den märkliga filmen om de galna sjuksköterskorna. Väl hemma hos grabben så slängde vi oss i soffan för att se 1 timme och 13 minuter förstklassig B-film.

Filmen handlar om några sjuksköterskor som bor på  något som påminner om ett sjukhus/behandlingshem och deras omättliga hunger för våld. De springer runt i ganska lite kläder - i många av scenerna inte mer än trosor och BH - och jagar och dödar människor med k-pistar. Genom hela filmen ligger en berättarröst som förklarar och utvecklar rollkaraktärernas sinnestämmning och den nästan obefintliga handlingen. Det är inte ens normal "Troma-standard" på den här filmen - det är sämre. Men faktum är att den var så dålig så den inte gick att stänga av - vi var bara tvugna att se klart den och förundras över hur man ens kommer på tanken att göra denna film. På www.imdb.com under Maniac Nurses har någon skrivit en ganska lång kommentar om filmen men lyckas i en enda mening sammanfatta precis det man tänker när man ser den: "Even if I did the best acid in the world for three weeks straight, I never would come up with this stuff in a million years."

Så vill Ni se någon film representativ  för Troma så föreslår jag att Ni väljer någon annan titel än Maniac Nurses, till exempel då the Toxic Avenger eller Class of Nuke 'em High (1986).

I övrigt kan man ju fundera på hur avtrubbad undertecknad är när det kommer till våld och blod när jag mitt under en obduktionsscen sträcker mig efter en kanelbulle och glupskt börjar sätta i mig? Jag kom på mig själv efter en stund när sjuksköterskorna som bäst står och sliter inälvor ur ett av sina offer och frågade grabben om han insåg hur avtrubbad jag verkligen är och han svarar något i stil med: "Jo, jag undrade just hur man kan bli sugen på bullar när man ser en sådan scen..." Paradoxen med det hela är att jag en liten stund senare sitter med fötterna uppdragna i soffan och skriker för att de visat en närbild på en padda (jag har en extrem fobi för groddjur och reptiler). Jag frågade grabben när jag lugnat ner mig hur man fungerar då? Han svarar: "Det är nog något du måste fråga en psykolog..."

Slutsatsen måste bli:
Blod och inälvor = kanelbullar
Grodor och paddor = skräckupplevelse


Ha en bra dag!

\m/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0