Marylin Manson upprör - moralpaniken sprider sig...

I Borlänge vid grabbens dator 14.49 - onsdag

Ja, Ni kan väl hojta till den dag som inte människor blir upprörda av "sex, drugs & rock 'n roll". Nu är det Marilyn Manson som med sin nya video skakar människors världsbild genom att ha sexuellt umgänge med sin - hör och häpna - flickvän (19 år) i introt på videon. Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga? Hur orkar människor få panik över lite naket när hela vårt västerländska samhälle svämmas över av det varje dag? Nu råkar det vara just Marilyn Manson som gör en musikvideo med våld och sex - samhället rasar - kan ju bara föreställa mig vad de säger i USA (dubbelmoralens högborg)...

Läste lite halvt road genom de olika åsikter som folk lämnat på Msn:s kändisnytt efter att ha sett videon. Jag har tidigare funderat över varför Marilyn Manson upprör folk, jag tror att svaret kan ligga någonstans i att människor har en tendens att bli rädda för det de inte kan förstå eller förklara. Visst har Marilyn Manson lite speciell framtoning, det kan jag hålla med om, men ändå. I USA beskylls Manson av vissa till och med för att via sina låttexter vara en av de bidragande orsakerna till skolskjutningarna i Columbine 1999. Jag suckar...
(tips: se filmen Bowling for Columbine av Michael Moore om ni inte redan gjort det).

Inte tycker jag heller att man kan rasa över att barn skulle kommer ta skada av videon - det är ju inte direkt så den kommer gå genom censuren oredigerad på MTV. De som säger att ungarna kan se den på Internet kan ju fundera på om det inte finns värre saker på Internet än just denna musikvideo - för att inte tala om TV- och data-spelen de spelar.

Ska man se något positivt i det hela så är det ju roligt när någon annan än Paris Hilton & Co får lite rubriker på nöjessidorna i kvällstidningarna...

Ska kanske lägga till att jag inte har någon speciell hållning till just Marilyn Manson varken som person eller grupp. Jag kan lyssna på musiken, men jag kommer inte direkt att rusa och köpa nya skivan. Det som fascinerar mig är mer hur snabbt rykten och avståndstagande sprids bara för att det inte är något som är vad vi brukar benämna som "normalt". Det var som när Kiss började sin karriär och det började gå rykten om att de var nazister för att s:en i bandnamnet påminde om de som förknippades med nazitysklands SS. Men snälla någon! Gene Simmons är ju för guds skull av judisk härkomst...

För övrigt tycker jag att både videon och låten var helt okej - förväntar mig dock inte att få se den i sin fulla version på någon av musik-TV-kanalerna direkt.

Rocka vidare!

\m/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0