Rom - radarparet på semester

I Borlänge vid grabbens dator 14.02 - onsdag

Så här i efterhand är man glad att svenska inte är ett speciellt universellt språk.
Det räckte väl med att vi sprang runt i Rom och fotograferade en toffel, inte behövde vi väl bjuda stadens invånare på våra mer eller mindre intelligenta uttalanden och incidenter. Men som jag tror att jag skrivit någonstans här i bloggen så tycker jag att det är viktigt att ha självdistans och kunna titta i backspegeln och le åt sig själv - så varsågoda:

SVENSKA ÄR INTE UNIVERSELLT
Har hämtat vårt bagage och kommer ut i ankomsthallen. Vi har köpt biljett till bussarna som går mellan flygplatsen och Termini Stazione (centralstationen i Rom). Men var ska vi gå nu? En värdinna från bussbolaget ser oss förvirrade resenärer...

Värdinna: Are you going to Termini Station?
Lelle: Jaa (på svenska samtidigt som jag nickar stort).
Värdinna: (höjer på ögonbrynen och ser förvirrad ut).
Pär: Yes, please.

Lelle lär sig att Italienarna inte talar svenska...


DEN DÄR J-LA FONTÄNEN
Nu är det så att jag är ganska säker på att fontänen Fontana dei Quattro Fiumi av Bernini är den som huvudpersonen i Dan Browns bok Änglar och Demoner har ett vilt slagsmål i fram mot slutet av boken. Den måste ses, det har jag redan bestämt.

Lördag: Jag går igenom kartan över Rom som för övrigt är det första vi inhandlar när vi kommer till centralstationen.


Lelle: Nu har jag hittat allt vi vill se och ringat in det, men var f-n är fontänen någonstans?

Söndag: Går på söndag förmiddag igenom kartan för att vi på bästa sätt ska ta oss runt till de olika sevärdheterna.


Lelle: Men titta! Här står det ju Bernini, den ligger på vägen hem efter Spanska Trappan, så vi kommer gå förbi den.

Vi går runt Rom och är efter Spanska Trappan rätt orkeslösa och utmattade. Vi letar oss hur som helst fram till fontänen som jag ringat in på kartan. Vi blir stående i ett gathörn och blickar ut över vad som enligt mig ska föreställa Fontana dei Quattro Fiumi.


Lelle: Är det här verkligen rätt?
Pär: Jag vet inte...
Lelle: Ähh, nu går vi hem.

Brydde oss inte ens om att fotografera mästerverket...

Måndag: Tittar nu åter på kartan innan vi lämnar hotellrummet för att se vilken väg vi skall gå för att komma till Vatikanstaten.


Lelle: Men titta! Här är ju Piazza Navona där ska ju fontänen ligga. Den vägen kan vi ta tillbaka från Vatikanstaten. Jag fattar inte att jag inte sett den tidigare, den ligger ju alldeles vid Pantheon (tempel där vi varit dagen innan).

En stund senare...

Lelle: Du... Den där fontänen vi var vid igår hette ju inte ens Bernini ser jag nu. Det står ju Barberini...

Radarparet knallar iväg med sin toffel till Vatikanstaten och går efteråt i riktning mot Piazza Navona och Fontana dei Quattro Fiumi. De svänger in på Piazza Navona och givetvis:

Lelle: Neej! De håller på och utför underhåll på den!

Så den där fontänen vi letat efter i tre dagars tid är avstängd och fullständigt omgärdad av byggnadsställningar.

Pär: Jo, men torget är ju fint i alla fall...

Och det var ju sant, förstås.


VASA?
Petersplatsen, måndag eftermiddag. Pär står för övrigt med en toffel under armen och får en del forskande blickar. Vi funderade på att traska vidare och besöka Vatikanmuseet och Sixtinska kapellet. Vi hade dock inte full koll på var de låg.

Pär: Mumlar något ohörbart.
Lelle: Mm.
Pär: Du hörde inte vad jag sa va?
Lelle: Nej...
Pär: Nähä, det var ju tur.
Lelle: Nej, men säg vad du sa nu!
Pär: Lova att du inte skrattar!
Lelle: Ja (skrattar redan)
Pär: Jag sa - jag tror att Sixtinska kapellet ligger inne i Vasamuseet.

Jaså, så Vasamuseet ligger i Rom numera?

Nädå, jag skrattade inte! Jag lovar!


VAR HAR DU VARIT PÅ SEMESTER LELLE?
På en parkering utanför ett värdshus i Flen på vägen hem. Jag talar med min mor i telefon...

Lelles mamma: Har ni skickat några vykort då?
Lelle: Nja, vi har ju skrivit men det blev så stressigt och så hittade vi ingen postlåda så de är med hem.
Lelles mamma: Nej, vad tråkigt!
Lelle: Men vi tänkte posta dem här hemma i Sverige. Jag hoppas bara att de kommer fram, det är ju grekiska frimärken på...

Ja, båda länderna ligger ju vid Medelhavet...


STILLASTÅENDE KROCK...
Denna incident roade nog Pär mer än den roade mig, men i och med att han redan har nämnt detta i sin blogg kan jag väl bjuda på den jag också. Jag hade kört ända från Skavsta, med ett stopp i Flen och det sista vid Lappens gatukök i Hedemora.

När vi ätit klart där ville jag ha kaffe och vi bestämde oss för att ta en Drive ThruDonken. Det var kö för att beställa och vi väntade ganska länge. Då får Pär för sig att han ska byta skiva och i och med att jag är hans flickvän och därmed besitter "flickvänsvetot" så var jag tvungen att kontrollera vad det var för musik han planerade för slutetappen på resan. Av någon anledning så släpper jag på bromsen men behåller givetvis foten på kopplingen och bilen rullar sakta, sakta in i den BMW som står framför oss och beställer. Shit vad pinsamt! 

KAN INTE HITTA DET ORDET I SAOL
Hela vägen till Borlänge sitter Pär och påpekar hur oerhört underhållande han tyckte det var att jag lyckats "krocka" i princip stillastående. Till slut ger svar på tal genom att hänvisa till en olycka som Pär var med om för några år sedan.

Lelle: Men, men, ska du säga något du har ju sopat gatan med en sån där moped(...), öhh, mopedcyklist!

Jo, för det är ju också ett ord, eller?


Tyvärr måste jag meddela att mitt minne svikit mig för jag vet att Pär kläckte något som inte var alltför "bright" en morgon men jag kommer inte ihåg vad det var. Själv vet han givetvis vad det är han sagt men vägrar att avslöja - typiskt...

Kommentarer
Postat av: Pär

Sa jag verkligen "Yes please" när hon frågade om vi skulle till Termini?

2007-05-31 @ 09:40:41
URL: http://lps.blogg.se
Postat av: Lelle

Japp. Det är jag ganska säker på=)

2007-06-01 @ 01:59:24
URL: http://addi83.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0