Rom - vinet och maten...

I Borlänge vid grabbens dator 00.32 - natten mot lördag

Det ryktas om att Pär (grabben) håller på med ett riktigt mastodontinlägg om resan i sin blogg så jag väljer att inte göra ett likadant med hänsyn till de läsare som följer bådas våra bloggar. Istället delar jag upp det i några mindre inlägg och länkar till hans när det väl publiceras.

Man måste ju börja någonstans och jag börjar väl med det som ligger mig varmast om hjärtat (eller var det kanske magen?) det vill säga maten... Jag kan ju börja med att säga att pasta och pizza ska upplevas på italienskt vis. De svenska så kallade pizzeriornas prestation bleknar allvarligt i jämförelse. På sätt och vis är det ju något positivt - det är ingen större risk att man inom en snar framtid kommer ramla in på närmaste pizzeria och svulla i sig när man är för slö för att laga mat...

Hur som helst...

Lördag
Lunch: Det måste erkännas att det faktiskt blev Mc Donalds till lunch när vi anlänt till Rom... Kanske inte så spännande men vi visste inte var vi var, vi var hungriga och behövde någonstans att läsa kartan för att hitta till hotellet. Vidare trevlig personal var det inte heller men som sagt - Mc Donalds.

Middag: Pizza såklart! Vi hade sovit över lite grann och var ganska hungriga, till slut hamnade vi på en irländsk pub som definitivt kunde göra italiensk pizza. Beställde också in en flaska rött - bland det godaste vin jag druckit - absolut ett bra val.

irlandsk vin
Missade att ta bild på pizzorna,
jag åt en Margherita och Pär en
Capriscosa. Bästa vinet under resan.


espresso
Espresso efter maten - uppiggande om inte annat...

Söndag
Lunch: Nu var det dags att testa om italienarna kunde göra pasta och inte heller nu blev vi besvikna. Lunchen intogs på eftermiddagen framför Pantheon som är ett av Roms bäst bevarade tempel.

pasta pantheon
Pär åt pasta Carbonara och jag intog pasta
Americana (tomat & bacon).


lunch pantheon
Helt klart den bästa restaurangen i fråga om
utsikt (och då menar jag faktiskt Pantheon)...


Middag: Efter den fantastiska lunchen så går nog middagen till semsterhistorien som resans kalkon. Bruschetta till förrätt (är det inte normalt vitlök på en sådan?) och en halvdan varmrätt som för min del bestod av grillad kalv i svampsås och sallad och för Pär lasagne. Vinet var det inget fel på men det var den flaskan som var minst spännande på hela resan. Efter middagen frågade kyparen om vi önskade något mer och vi beställde in varsin Irish Coffe, efter ett tag började vi fundera vart vårt kaffe tagit vägen, en halvtimme efter vi beställt kommer kyparen och beklagar men de har ingen whiskey. Jaha, vanligt kaffe då...

bruschetta
Ska inte bruschetta smaka lite vitlök i alla fall?


Måndag
Lunch: På väg mot Vatikanstaten blev det beslutsångest för min del huruvida jag skulle äta pizza eller pasta. Det blev pizza, inget fel på den men lördagens pizza var godare. Jag tror däremot att Pärs pizza smakade bättre än min.

pizza vatikan
Pär äter Capriscosa och jag äter
Quattro Formaggi...


Middag: Det blev ett perfekt avslut på den kulinariska resan med grillad kalv i vitvinssås och pommes frites, riktigt, riktigt gott! Likaså var vinet riktigt bra. Till efterrätt åt jag fruktsallad (frukt är alltid godare söderut) och Pär gav sig på den italienska glassen som är ett kapitel för sig.

kalv vitvin
Fantastiskt god kalv med
vitvinssås och en liter(!) vin...


Tyvärr, måste jag säga, hann vi inte äta mer under resan. Jag önskade att vi kunde stannat åtminstone en vecka så vi hade hunnit prova fler maträtter och restauranger.

Bloggar vidare om resan, troligtvis imorgon - måste ju berätta om sevärdheterna och kanske kan det dyka upp ett inlägg med några av de mer eller mindre smarta kommentarer som fälldes av både undertecknad och hennes resessällskap.

Godnatt på Er!

\m/

Kommentarer
Postat av: Cillenl.webblogg.se

Åh har ni varit i Rom, vad härligt:) Var där för några år sedan och tyckte det var en underbar stad!
Haha kommer ihåg att vi också hamnade på donken det första vi gjorde för att vi inte hittade rätt:)
Ser ut som ni ätit och drukigt gott!

2007-05-19 @ 02:38:13
URL: http://cillenl.webblogg.se
Postat av: Kristin

Men NEJ! Tänker INTE vara avundsjuk! Glöm det. Jag trivs när det spöregnar och med Bosporens pizza. Så det så.

2007-05-19 @ 11:44:32
Postat av: Jah Hollis

Italienskt käk är inte dumt alls. Fast jag har aldrig varit i Italien och ätit det. Kanske är dags snart.

2007-05-19 @ 16:58:50
URL: http://jahhollis.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0