Har du T9 i hela huvudet eller?

Hemma i Borlänge vid min dator 23.55 - onsdag


Ni undrar kanske över rubriken? Det var ett uttryck som myntades av F1 på väg ner på krogen för några månader sedan, allt efter att F2 sagt något mindre genomtänkt.

F2: Ja, men om... (kommer tyvärr inte ihåg vad han sa men det kan nog inte klassas som överintelligent).
F1: Va fan, har du T9 i hela huvudet eller?


Hur som helst så var det inte riktigt det jag tänkte blogga om ikväll. Visserligen har det med T9-funktionen i mobiltelefonerna att göra. För er som inte är så väl bevandrade i mobiltelfonins tekniska värld kan jag lite snabbt förklara T9 som en funktion som förenklar skrivandet av till exempel SMS.

Det var häromdagen när jag satt och skrev ett SMS till Pär som det slog mig varför MSN-generationen (se tidigare inlägg här och här) förutom skralt ordförråd särskriver så många självklara ord. Tidigare har jag tänkt att det nog har att göra med att engelskan blir ett vanligare inslag i vår vardag och att engelskans "korrekta" särskrivningar satt spår i det svenska språkbruket hos de som är i tonåren nu. Men efter att jag försökt skriva något simpelt i stil med "jättemycket" gick det upp ett ljus. Det är T9-funktionens fel!

Ett ord som till exempel "jättemycket" måste skrivas som "jätte mycket" och sedan får man ta bort mellanslaget i efterhand för att det ska bli rätt. Ett annat exempel är "fotsvett" som lär skrivas "fot svett". Jag kan tänka mig att det inte alltid är så lätt om man är osäker hur ett ord stavas eller om det ska särskrivas. Ordet man tänker skriva finns inte med i mobiltelefonens ordlista men var för sig finns orden med - ja, då måste det ju vara rätt att särskriva?.

Jag törs påstå att jag är ganska säker på att T9-funktionen är en bidragande orsak till vad jag upplever som en ökning av särskrivningar. Jag vill också återigen påpeka att jag inte är perfekt själv heller, jag behärskar inte språket till fullo och väljer inte alltid de mest korrekta utrycken och termerna. Det som jag tycker är intressant är att fundera över hur språket kommer se ut om bara tio år från nu om det fortsätter i samma takt med särskrivningar, förenklingar och förkortningar?

pok på er ;-P

\m/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0